
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

A transmitter of the experimental digital television network will be placed on the Avala 

Tower, the signal of which will be received by all Belgrade residents. The transmitter will be 

put into operation his year, the media have reported. In order to receive the digital signal, the 

viewers will need to install special adapters or more recent TV sets that may capture DVB-

T2/MPEG-4 signal. Meanwhile, Vecernje Novosti has reported about the costs to be incurred 

by those citizens who are receiving their TV program solely via terrestrial transmission, in 

relation to digitalization. According to the report, the state will prepare an assistance package 

for 300 thousand of the neediest families, in order to enable them to purchase a decoder. 

However, the newspaper questioned the price of the decoder that the state used when 

calculating the costs of the subsidies. Citing anonymous sources, Novosti wrote that the price 

of the decoders would be fivefold compared to that announced by the Government. At the 

same time, technical equipment stores are already selling television sets supporting DVB-T2 

and MPEG-4 standards, but these sets are among the most expensive on the market. Novosti 

also cited Jasna Matic, State Secretary in the Ministry of Culture, Media and Information 

Society, who said that Serbia would meet the deadlines for digitalization at the same time as 

the EU and countries of the region, as well as that digital signals from the region would not 

override our analog signals. Jasna Matic also reminded that experts from the BBC were 

already helping their Serbian colleagues to prepare and start broadcasting a trial signal next 

autumn, as well as that the EU had earmarked a 12.5 million Euros grant for digitalization in 

Serbia, along with 10 million Euros worth of valuable equipment. According to Matic, the rest 

of the equipment will be purchased with a loan, for which the Serbian government will issue a 

bank guarantee. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

The media have continued to publish stories of failed privatizations of local and regional 

media, as well as about the problems of still non-privatized media. In early April, for 

example, Radio Sombor announced that a solution had been found for the survival of that 

station, in coordination with the provincial authorities and local administrations of Sombor 

and the neighboring towns of Apatin, Kula and Odzak, as well as with the Public 

Broadcasting Service of Vojvodina. That solution involves a new 7.000.000 RSD from the 

budget. We remind that, after the annulment of the privatization, Radio Sombor was in the 

last three years managed by the state through the representative of state capital appointed by 

the Privatization Agency. The result of the above concept is liabilities exceeding fourfold the 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

assets of the station, Internet, telephone lines and electricity switched off due to unpaid bills 

and employees who have not received their salaries for one year. Accordingly, Radio Sombor 

is not broadcasting any program. Meanwhile, the temporary representative of state capital 

Anita Beretic said that, in view of the experience with the previous privatization, Radio 

Sombor had opted to work with the existing capacities as a small regional public service 

broadcaster of the Western Backa District. In the second example, the Privatization Agency 

has terminated the sales contract with TV Valjevo. The reason was non-compliance with the 

clauses on regular payment of salaries, the amount thereof and payment of dividends for the 

period when TV Valjevo declared profit. The public company TV Valjevo was acquired on an 

auction last February by businessman Slobodan Pavlovic, while the employees requested the 

cancellation of the privatization as soon as after three months. In mid-March, the station had 

stopped broadcast of its program for three days, because part of the equipment was seized by 

former journalist, Manager and Editor-in-Chief Aleksandar Rankovic. Rankovic is reportedly 

waiting for the enforcement of another two rulings against TV Valjevo. The majority of 

employees plan to file legal action in order to collect their salaries. In the third story of failed 

privatization, the Commercial Court in Leskovac has initiated pre-bankruptcy proceedings 

against another privatized media, “Nasa rec” (Our word), a weekly with a 67-year-long 

tradition. “Nasa rec” was purchased by the son of one of its longstanding journalists, but the 

privatization failed and 27 employees were left without a job. In the fourth example, in 

Smederevo, the employees in RTV Smederevo went on strike, requesting they be paid their 

salaries, due since the beginning of the year. The news program of RTV Smederevo began 

yesterday with news about the strike and the anchor said that it would be the only story in the 

news bulletin, Danas reported. “The employees in RTV Smederevo are forced to go on strike 

in order to protect their rights”, the speaker read the press release, which also said that the 

employees were claiming their salaries as of the beginning of the years, meal allowance since 

last June, the holiday bonus for 2010 and the payment of travel expenses. On an auction in 

December 2009, the station was sold to Marko Lukic, son of a local politician and leader of 

the coalition “For a Better Smederevo” Milan Lukic. The Lukic family has later acquired the 

weekly “Nas glas” (Our voice) and in March this year they started broadcasting television 

program. Meanwhile, the Privatization Agency has announced the fourth consecutive auction 

on June 20 for the privatization of Radio Pirot. The station remains on the municipal budget 

and there were no potential buyers in the first three attempts to privatize it. 

 

The agony of many media outlets only confirms the absence of any concept and responsible 

public policy in the media sector. The continued interference of the state and its control of 

the media through ownership are being represented as the sole sustainable model for the 

survival of especially local and regional broadcasters, but increasingly the press too. On the 

other hand, there are no proposals for sustainable models for the withdrawal of the state 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

from media ownership. Unfortunately, nobody is pointing to the fact that on a weak 

advertising market, non-transparent budget allowances that are typically awarded to 

government-friendly media are further killing competition and threaten to push the 

remaining healthy media to the brink of collapse. 

 

 


